tirsdag

Aurskog-Høland er dårligst i klassen

Forrige uke greide kommunen jeg bor i å havne på forsida av Norges største av; VG. Det kan bety to ting; enten at noe veldig positivt har skjedd eller at noe skikkelig kjipt har skjedd. Nå har ikke Martin Halla vunnet flere sangkonkurranser den siste tida, og det var heldigvis IKKE et drap i nabolaget (de har vi hatt nok av for lang tid framover), men at kommunen bruker stusslige 39,- pr. eldresnute hver dag på mat. Noen rikmannskommune har vi ikke vært på lange tider, men at Aurskog-Høland havner nederst på lista over kroner som brukes på eldremat hadde vel ingen trudd. Det er liksom noe skammelig over å bli sist. Å være den dårligste i klassen.

Reportasjen var en litt stusslig greie med 4-5 gamle sittende på rekke ved et bord. De ser enten veldig sure eller veldig gamle ut, og maten ligger rotete på tallerken. Ut i fra bildene, og Lise Finckenhagens kommentar om at 39 kr. er 'hva en kaffe latte koster', så framstilles Aurskog-Høland som et u-land sammenligna med Hjelmeland kommune, som bruker 100 kr. dagen på sine gamle. Så her ute er det skikkelig kjipt å bli gammel, liksom. Får ikke skikkelig mat en gang. I hvert fall ikke kaffe latte. Det får de sikkert i Hjelmeland. Ekte barrista til og med! 

Jeg skal ikke uttale meg så mye om 39 kr. er for lite, eller om 100 kr. er for mye - MEN jeg trur Aurskog-Høland kommer til å få det stritt når min generasjon blir gamle og skal innta sjukehjemmene. Vi kommer i horder, og vi vil ha vår sushi, taco og tapas. Og den skal være økologisk, kortreist og med færrest mulig e-stoffer. Min generasjon blir stadig mer kravstore, krevende og kvalitetsbevisste. Vi er dessertgenerasjonen. På godt og vondt.

I Aurskog-Høland er det skikkelig kjipt å bli gammel. 


2 kommentarer:

  1. Er jo ikke veldig oppdatert dette Karianne. I VG fredag ble summen endret til 50,88 kroner etter en regnefeil fra kommunen. I mandagens Indre kommer det også fram mye informasjon som retter på inntrykket.

    SvarSlett
    Svar
    1. @bjørn ivar: Hehe, jeg har fått med meg Indres oppjustering, men mye morsommere å blogge om 39 kr.! Dessuten er ikke poenget med innlegget om det brukes 39 eller 50 kr., men hva som kommer til å skje når generasjonen kravstor inntar sjukehjemmene i horder. Kan bli ei gøyal tid!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...