torsdag

La meg introdusere den fjørløse høna

Jeg har alltid hatt en hemmelig drøm om å eie en skikkelig ekte nakenhøne. Nakenhund og nakenkatt er for pingler, nå er det nakenhøna som gjelder. Den skal ha på seg en hjemmestrikka genser (slik som du får til hund) og leggings. Hvis det blir ekstra kjølig om vinteren og vi skal ta oss en rusletur på byggefeltet, så må den også ha skjerf og lue.

Da jeg leste at den israelske forskeren, Avigdor Cahaner, hadde gjennom aktiv laboriatoriumsvirksomhet skapt ei høne uten fjør - så var min første tanke; DEN må jeg bare anskaffe! Nå har riktignok Cahaner lagd høna for folk i varmere strøk (hvilket jeg oppfatter som diskriminering), slik at de slipper å tenke på kjøleanlegg. I tillegg vokser de fortere enn vanlige høner! Og det er jo fint for alle med økonomiske interesser i bransjen. En annen ting som jeg har tenkt på, som går mer på det praktiske, er jo at en slipper å plukke høna etter slakting. Hvor bra er ikke det, liksom?!

Ettersom jeg skal ha nakenhøne som kjæledyr, så er det ikke så nøye at denne nye rasen har problemer med å formere seg naturlig ettersom hanen ikke klarer å flakse med vingene og hakker høna til blods fordi det er ikke noen fjør han kan feste nebbet i under akten. Heller ikke at nakenhøna blir solbrent bør jeg tenke nevneverdig på ettersom jeg bor i et land med stadig solmangel (veldig mange nordmenn har d-vitaminmangel pga. det, faktisk!)

Nå veit jeg ikke om nakenhøna har nådd det kommersielle markedet enda, sånne ting blir gjerne ikke snakka om. Men hvis noen av dere oppdager nakne høner på turer til de sydligere strøk, så gi meg et lite hint! Ok?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...