torsdag

Eplegrøt med epler fra Høland

Som den superkokken jeg er, så kommer denne oppskrifta til å gå på slump. Epla fikk jeg på lovlig slang i Høland, og dermed er de jo superøkologiske. Økologisk sukker fås kjøpt på Coop, men jeg tenkte også prøve med stevia; søtningsmiddelet som er 300 ganger søtere enn sukker, mye sunnere og ikke minst; kalorifattig og ikke avhengighetsdannende! Slå den, folkens!

Gjør sånn her:
Ha i 5-10 dl vann i en kjele (alt etter hvor mye eplegrøt du vil lage) og tilsett 2-4 dl sukker. Mine epler var ganske sure, så da guffa jeg på med litt søtt. Skrell og rens eplene og ha i kjelen til det er fullt. Kok opp og la koke i rundt 10-15 minutter. Lag jevning med 1 dl kaldt vann og 2 ss potetmjøl.

Ta kjelen av plata og rør i jevninga. Da tjukner grøten av seg sjøl og får til slutt en grøtkonsistens!

Serveres med sukker og fløte. Jeg bytta ut sukkeret med lønnesirup, og det smakte også særledes godt!

Så da er det bare å gå på epleslang i Høland, dere! Lykke til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...