mandag

Det heiter rasshol!

Denne musikkvideoen fra gjengen i Torsdagkveld fra Nydalen er helt glimrende å bruke i undervisningssammenheng. Jeg har alltid hatt stor sans for nynorsk, men registrer at velviljen til å lære skriftspråket ikke er helt til stede hos andre. Det er litt trist fordi nynorsk er utrolig vakkert! Og det er en viktig del av språkhistoria vår. Sjøl skriver jeg på radikalt bokmål fordi dette ligger nærmest slik jeg snakker. Det er et viktig prinsipp! Det er ingen som snakker et konservativt bokmål (bortsett fra noen vest for Akerselva), så hvorfor blir skriftspråket da stadig mer konservativt? Hadde jeg hatt mulighet, så ville jeg skrevet enda mer radikalt. Men det tar seg liksom ikke helt ut når en skal snekre sammen en  mastergrad for eksempel. Men det er faktisk ikke så veldig lenge sia Norsk Språkråd tok vekk formen 'åssen' fra ordlista fordi det var 'nesten ingen som bruker den formen lenger' (jeg ringte og spurte). Neivel, da har de ikke vært lenger en til bygrensa, antakeligvis. Her hvor jeg har tilhold brukes den formen i muntlig tale hele tida. 

Uansett, musikkvideoen fra Nydalen-gjengen er verdt å se. Med seg på laget har de fått med SV-politiker Bård Vegar Solhjell og SP-politiker Liv Signe Navarsete. Og på toppen av kaka troner selvfølgelig Herborg Kråkevik. 


Se flere artige klipp fra TV-skjermen? Sjekk linkene under :)
Ylvis-brødrene har lenge vært en favoritt hos meg. De er jo så dødelig sjarmerende og så flinke til å synge og spille. Se dere berømte Stonhenge-musikkvideo, som forøvrig mottok stående applaus fra den amerikanske storbloggeren Perez Hilton, her på Klinkekula! 
Jeg vokste opp med Pingu. Denne litt slitsomme pingvinene som alltid havna i trøbbel. Ylvis-brødrene har løfta Pingu til et høgere nivå gjennom sin sketsj. Se den her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...