torsdag

The Help

Denne romanen har jeg nesten brukt et år på å lese, og det er ikke fordi den er spesielt vanskelig eller spesielt kjedelig - men fordi det er så mye annet som også skal leses. Nå er boka vel fortært. og den er veldig lett å anbefale. Et godt plot, et interessant tema og ikke minst; modige damer. Dette er på en måte motstykket til 'Tatt av vinden', den virkelige virkeligheten bak flotte hus og galante kjoler. En verden med motsetninger og urettferdighet, men som var fullt akseptert. 

Skeeter er ei ambisiøs dame som tar på seg det omtrent umulige oppdraget å intervjue afro-amerikanske hushjelper. Hun deler fortellerposisjon i boka med Minny og Aibeleen, og i alle hemmelighet forteller de sammen den litt mindre hyggelige sannheten om klasseforskjeller, segresjon og det store paradokset at disse damene oppdro flere generasjoner med hvite barn - men ikke blei tiltrodd å være aleine med husets sølvtøy. Som sagt; paradoksene er mange og med dagens briller er det helt uforståelige at det faktisk var slik. Men i sin samtid var det jo faktisk allment godkjent å mene at fargede mennesker ikke kunne bruke samme toalett som hvite. 

Hollywood har kasta seg over boka og snart er det filmpremiere. Traileren kan du se her! 


5 kommentarer:

  1. Å, kommer det film?!
    Den skal jeg skal helt klart se!!!
    Leste boken selv i sommer, og skrev om den hos meg - jeg anbefaler den også.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg sett traileren og de ser akkurat ut som jeg trodde. å, gleder seg!

    SvarSlett
  3. Har ikke lest boken, men ser jeg filmen leser jeg ikke boken etterpå.. Får se hva det blir til..

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg også! Kanskje vi sees på Lillestrøm, Siri??

    SvarSlett
  5. @Lillemor: Fort deg og les boka. Også ser du filmen etterpå!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...