mandag

...og jula varer helt til påske!

Jeg lurer på en ting. I Nationaltheatrets oppsetning av 'Fanny og Alexsander' så har de valgt å ha en forteller. Det er et konsept jeg kan godta. Men hvorfor må fortelleren har fett hår og sleik? Det er et konsept jeg ikke kan godta. Kåre Conradi gjør for all del jobben sin som forteller, men hvorfor må han se ut som ei blanding mellom en uteligger og sexforbryter??

Ellers har forestillinga mye humor, snedige sceneløsninger og godt skuespilleri. Nils Ole Oftebro og Mari Maurstad bidrar mye på humorfronten som ekteparet Gustav og Alma Ekdahl. Ellers var det et hyggelig gjensyn med Kari Simonsen på scenen som Helena Ekdahl. Ellers spiller Gisken Armand glitrende som den utspekulerte tjenestepika i Bispegården. Dama er forsyne meg i verdensklasse!

Jeg mener forøvrig at det er viktig at biskopen er av det skikkelig grymme slaget, og her Erik Hivju når ikke helt opp her. Han forblir en litt eldre herremann med tøfler, og ikke en brutal ektemann med sterke psykopatiske trekk. Tidligere spilte Bjørn Skagestad rolla, men han var nå omgjort til jøden Isak, og Sverre Anker Ousdal (som tidligere spilte Isak) befant seg ikke i teatret overhode. Men hvilken skuespiller kunne blitt en skikkelig fandenivoldsk biskop? Jeg ville gått for Dennis Storhøi. Men han er i beste fall på 'feil' teater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...