onsdag

Kamel i farta!!

Unna vei!! Kamel i farta!! 
I flere dager har jeg sitti og tenkt at jeg skal IKKE blogge om opptøyene i Egypt - sjøl om jeg har vært i landet, har sitti på en kamel og har sett Tutankhammon. 


Men så kom jeg på at i fra Egypt har jeg med meg de morsomste fortellingene, og sjøl om det kanskje er litt ufint å dra de fram midt opp i demonstrasjoner, Mubarak og panservogner - så kan det nå være godt med litt adspredelse!


Jeg innleder med to spørsmål: 
1.) Hva gjør en som bleik turistnordmann oppå en kamelrygg når kamelen finner ut at den vil ta seg en spasertur på egenhånd? 
2.) Hva gjør en når en kamel dør på toppen av Sinai-fjellet?

Den første historia forteller om en norsk turist som endelig ville sitte på en kamel utafor Keops-pyramiden i Kairo. Eieren av kamelen forsvant, av heller suspekte årsaker, kort tid etterpå - med det resultatet at kamelen fant ut at den ville rusle seg en tur på egenhånd. Det egyptiske politiet fant igjen nordmannen i på utsida av byen noen timer seinere - lettere solbrent og dehydrert.

Lærdom: Ikke sett deg på en kamel uten å vite kommandoen for kneling. 




Ingen kan bestemme når en skal dø, sjøl ikke kamelen. Sinai-fjellet er en kjent turistattraksjon, og kort fortalt så går attraksjonen ut på å gå opp på fjellet om natta for å se soloppgangen på morgenkvisten. Det er nesten like mange kameler i løypa som folk, hvilket betyr at en kan risikere å gå med nesa i stjerten på en kamel fordi en ikke ser den i bekmørket (erfaringsbasert empiri). Uansett, det blei litt ståhei da en kamel plutselig en dag takka for seg på toppen av fjellet etter sin siste marsj opp. Det er nå ganske enkelt å få en levende kamel OPP på fjellet, men hvordan åssen skal en få en død kamel NED derifra? Etter et rådslag blant erfarne kamelmenn, så fant de ut at det var best å dytte kamelen ned igjen. Og det gjorde de. 

Lærdom: Det går fint at an å dytte en kamel ned fra et fjell bare det er mange nok som dytter. 



2 kommentarer:

  1. Flotte historier, men jeg tror ikke at den siste er helt riktig. Det er ingen kameler på toppen av Sinaifjellet, de stopper ca. en kilometer før man kommer helt til toppen.

    SvarSlett
  2. Hehe, det er nok sant. Den måtte likevel dyttes ned..

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...