torsdag

Skogskeptisk

I mange sammenhenger blir friluftsliv topprangert og opphøyd i mente rundt omkring i vårt langstrakte, skogete land. En ekte nordmann skal elske skog, vann og granbusker. Sjøl er jeg en skogskeptiker, men er høgst forsiktig med å ytre det i sosiale lag - ettersom det blir sett på som særledes uvørent og avvikende fra normalen. Men det er en del faktiske ulemper ved å bevege seg rundt i skog og mark. Jeg kan nevne følgende; 1.) Uttøy i form av insekter som stikker eller som lager irriterende summelyder (eller i verste fall - begge deler!) 2.) Kronglete å ta seg fram (særlig der det ikke er sti) 3.) Elg (de kan være sinte og farlige!) og hoggorm (biter hvis du skulle være uheldig å tråkke på dem) 4.) Lett å gå seg vill (har til dags dato ikke funnet skilting som fungerer spesielt godt og GPS blir litt for dumt). Jeg synes det er viktig å ta med disse betraktningene når en skal vurdere sin egen friluftslivinteresse.

Forrige dagen bevegde jeg meg ut i dette terrenget i håp om at skogen skulle greie å overbevise meg om at den er et bra sted å være. Sinte elger og bitete hoggormer holdt seg heldigvis på behørig avstand, men jeg blei utsatt for en slitsom flekkeflueforfølgelse. Men jeg kom over mengder av markjorbær og en god slump kantareller, så da blei ikke turen så værst likevel.

(Kantarellene blei forøvrig stekt dagen etter med smør, salt og pepper og spist til grillmat i form av biff, bakt potet og salat. Stort bedre kost får en ikke!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...