mandag

Vaffel + lompe = sant

Med en noe forskkrekket tilnærmingsmåte gikk jeg i helga løs på en kulinarisk smaksopplevelse. Nedover i Østfold er det en mattradisjon å spise lompe sammen med wienerpølse, men selvom jeg er født østfolding - så rakk aldri den tradisjonen å nå Rømskog før jeg flagget ut av kommunen. Da det ble invitert til vaffel og pølse i helga - så regner man jo at vaffelen tilhører dessertavdelingen. Men da vaflene ble satt på bordet ved siden av pølsene, så begynte jeg å luket lunta; her var det noe som ikke helt stemte med allerede bestemte oppfatninger av maten. Etter nærmere instrukser fra vertskapet forsto jeg at vaffelen skulle fungere som lompe. Så da var det bare å kjøre løpet ut - potetsalat, ketschup og sennep og stekt løk. Den satt, karer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...