fredag

En helt vanlig studiedag

Dette skoleåret her har vært omtrent like mye studier som undervisning - og ettersom jeg har muligheten for "gratis"-forelesninger på lesedagene mine, så har jeg pliktskyldigst møtt opp i audiatorium 2 et par ganger i uka. Vanligvis foregår det smertefritt, men i dag skjedde det par merkelige ting etter endt undervisningstid. Det første oppsto da jeg satt i kantina og hutret over en kaffe (audiatoriet er veldig kaldt) - og fikk plutselig øye på Pippi Langstrømpe gjennom vinduet - i dyp samtale med en av skolens lærere. Noe i motebildet har sikkert gått meg hus forbi siden sist uke, men etter nærmere undersøkelser fant jeg ut at tights med mønster faktisk er blitt en stabil trend i hovedstaden, da helst kombinert med miniskjørt og baseball-sko gjærne med en dæsj rosa hårfarge på toppen. Denne krysningen mellom Pippi og Lisbeth Sallander er etter mitt skjønn helt fantastisk da jeg etter litt grubling fant ut at karakterene er ganske så like; 1.) De er svenske 2.) De er selvstendige 3.) De kler seg annerledes 4.) De har ingen foreldre som funker 5.) De er smarte 6.) De har stor rettferdighetssans 7.) De banker skumle fyrer.

Etter å ha oppdaget Pippi i bybildet, så tok jeg turen inn på toalettet for å gjøre det man gjør i slike rom. Mens jeg satt på avlukket, så ramlet det helt filmteam inn og rigget seg til utenfor dodøra mi - og fikk dermed lydopptak av herligheten. Da det åpenbart ikke var pinlig nok, så kom jeg meg ikke ut av min egen do (grunnet trangt lokale) før de hadde filmet ferdig og spradet lykkelig videre med kameraet sitt.

Det neste som skjedde var ekte skolegårdsdrama, i ordets rette forstand. Ei jente, med en hel skokk studenter rundt seg, lå regelrett flat på panseret og hylte av full hals. Da hun hadde gjort det et par ganger så kom en skokk studenter løpende for å "redde" henne. De løp i flokk, de var mange og de løp mot meg. Etter en snedig unnamanøvrer greide jeg å skygge banen og ikke bli trampet ned av ivrige studenter.

Det siste som skjedde denne studiedagen var rett før jeg skulle gå inn på Nationaltheatret togstasjon. Foran klappdørene vavret en middelaldrende fyr med bart og ryggsekk rundt. Jeg la ikke spesielt merke til ham før han plutselig henvendte seg brått og spurte kvast: - Tror du på JESUS?!?! Da var i grunnen kvoten for merkelige hendelser fyllt for den dagen, og jeg nærmest brølte tilbake: - HAR DU NOE MED DET?? før jeg labbet inn på stasjonen og tok toget til Lillestrøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...